Het is een heel eenvoudig om een webshop toe te voegen aan je huidige website. Zeker als je werkt met WordPress als CMS systeem. Dan kun je kiezen voor WooCommerce welke gratis is. Voor het verkopen van digitale producten of als je een kleinere webshop bent, is dit een prima manier om te starten met je online shop. Heb je grote plannen met je webshop, dan is het wellicht interessant om te kijken naar andere opties. Maar voor het zover is, gaan we een stapje terug: dit zijn de voordelen van een shop toevoegen aan je website.
Inhoud
Waarom een webshop toevoegen?
Kennis is macht. Wat voor een soort bedrijf je ook bent, er zit kennis in. Kennis die je eenvoudig kunt delen en dus verkopen op je website. Zeker als het om kleine bedragen gaat hoef je daar weinig voor te doen om toch af en toe een digitaal product te verkopen. Daarnaast straal je – doordat je eigen kennis producten verkoopt – autoriteit uit als bedrijf zijnde. Potentiële klanten hebben namelijk het gevoel dat je wel degelijk weet waar je het over hebt.
Creëer een passief inkomen
Het verkopen van digitale producten is een quick win om extra geld te verdienen. Heb je een website of een blog over een bepaalde niche? Dan is het een logische stap om een shop toe te voegen aan je website. Het zorgt voor passief inkomen en is daarnaast een manier om meerdere inkomstenbronnen op te zetten.
1. Verschillende platformen
Er bestaan diverse e-commerce platformen waar je een webshop kunt creëren die je aan je huidige website kunt toevoegen.
Afhankelijk in welk CMS systeem je website staat, kun je kiezen voor een bepaald e-commerce platform. Het is verstandig om van te voren uit te zoeken welk platform het beste aansluit bij je wensen en wat je eraan uit wilt geven. Voor de meeste platformen betaal je namelijk elke maand een bepaalde fee.
Open een Etsy shop
Heb je geen eigen website, maar wil je wel digitale printables verkopen? Dan kun je er ook voor kiezen op een Etsy shop te starten. Daar kun je alle producten inzetten die je wilt verkopen. Dit kan een mooi alternatief zijn als je niet wil investeren in een website als je die enkel nodig hebt voor het maken van een shop.
Het starten met een een eigen Etsy shop is heel eenvoudig. Per product maak je een listing aan. In deze listing vul je alle productkenmerken in en probeer je een zo goed mogelijke SEO beschrijving te schrijven zodat je shop goed gevonden wordt. Hoe beter je SEO, hoe meer je converteert.
2. Tijd voor actie!
Zodra je weet wat je voor een e-commerce platform het beste aansluit bij jouw website, is het tijd voor actie. Als je een shop wilt toevoegen aan je website, heb je content nodig. Content die je in een mooi jasje gooit en vervolgens als downloadbaar product in je webshop zet.
Wat voor een soorten producten?
Er zijn allerlei soorten producten die je kunt verkopen die gebaseerd zijn op jouw kennis als ondernemer. Denk aan e-books, online trainingen, printable journals, planners, checklists, contentkalenders, workshops en ga zo maar door.
3. Klaar voor de lancering
Zodra alle content klaar is, kun je alle producten in je webshop laden. Een goede beschrijving toevoegen en een test betaling doen. Je wilt immers wel dat het allemaal goed werkt. Zodra dat gelukt is, kun je het aankondigen via de social media kanalen van je bedrijf dat je een shop hebt gelanceerd in je website en klaar is kees.
Zie het als iets extra’s
Omdat het iets extra’s is naast je reguliere werkzaamheden, hoef je het niet heel actief te promoten, maar is het mooi meegenomen als je iets verkoopt. Uiteraard kun je het wel als een upsell mogelijkheid gebruiken tijdens een gesprek met een klant.
En daarnaast: als het goed is, vergaar je telkens weer nieuwe kennis en kun je ook je shop blijven aanvullen met nieuwe, relevante content.