Goed personeel werven is tegenwoordig niet zo eenvoudig. Veel bedrijven schreeuwen om personeel, waardoor de vijver waar je uit kunt vissen niet zo groot is. Des te belangrijker dat je je uiterste best doet om er als bedrijf uit te springen. Maar hoe doe je dat? Hoe kun je als bedrijf goed personeel werven? Hieronder vind je 5 tips.
Inhoud
1. Schets een zo realistisch en eerlijk mogelijk beeld
Niets is zo vervelend dan dat je nieuwe collega binnengehaald hebt, maar dat diegene er al snel achter komt dat de inhoud van het werk niet matcht met de vacature en/of de sollicitatiegesprekken.
Wees daarom altijd eerlijk in de vacaturetekst, maar ook tijdens het sollicitatieproces. Deel waar het opstaat en verbloem de werkzaamheden die misschien minder leuk zijn, maar wel bij het werk horen niet. Zo verhoog je de kans dat de verwachtingen ook na het werven matchen en je nieuwe collega niet de benen neemt.
Op de vacaturesite Brabantse Peel vindt je allerlei voorbeeld van unieke dan wel inspirerende vacatureteksten om nieuwe collega’s te werven.
2. Bied arbeidsvoorwaarden aan die uniek zijn
De concurrentie voor kwalitatief personeel is hoog. Dit betekent dat potentiële werknemers veel keuze hebben, niet direct overstag zullen gaan en waarschijnlijk ook bepaalde eisen stellen. Om dat een beetje voor te zijn, is het juist slim om te kijken wat jij met jouw bedrijf kan doen om het je kop boven het maaiveld uit te steken.
Dus wat kan jouw bedrijf aanbieden om goed personeel te werven? Wat voor een secundaire arbeidsvoorwaarden kun jij jouw personeel aanbieden om te zorgen dat het nog aantrekkelijker wordt om voor jouw bedrijf te werken?
3. Durf te kiezen voor talent
Veel bedrijven kiezen toch vaak nog vaak voor safe and sound. Ze nemen liever iemand aan die een mooi, gelikt C.V. en gewerkt heeft voor gereformeerde bedrijven in plaats van iemand die een iets minder verbluffend C.V. heeft en misschien wel niet de juiste papieren, maar wél heel erg gedreven en gemotiveerd is. Als je als bedrijf kunt ontdekken wie talent heeft en dit talent ook een kans durft te geven, dan heb je goud in handen.
4. Kies voor wervingscampagnes en/of partnerships
Om te zorgen dat het juiste talent ook jouw bedrijf vind, is het heel interessant om te kijken naar de mogelijkheden om wervingscampagne en/of partnershop op te zetten. Op die manier verbreed je je netwerk en spreek je een doelgroep aan die je anders misschien over het hoofd had gezien.
Daarnaast kan een wervingscampagnes en/of een samenwerking met een partner zorgen voor een hele andere manier van werven, waardoor je nog beter talent vindt voor jouw bedrijf.
5. Kruip in de huid van de juiste kandidaat
Om écht goed te weten waar die ideale collega aan moet voldoen, is het belangrijk om zoveel mogelijk in te leven wat belangrijk is voor die juiste kandidaat, maar ook wat je als bedrijf belangrijk vindt qua skills waar diegene over beschikt.
Zo weet je als bedrijf nog beter waar je naar op zoek bent wat je vervolgens weer helpt met het voeren van gesprekken met kandidaten.
Zorg voor waardering
Goed personeel werven is een, maar het is misschien nog wel veel belangrijker dat je dit personeel ook aan je bedrijf vindt. Oftewel: hoe zorg je ervoor dat diegene een echte cheerleader van jouw bedrijf wordt? Waardering speelt hierbij een belangrijke rol.
Waardering uiten kan op allerlei manieren: het geven van complimenten, het geven van meer verantwoordelijkheid, maar ook in de vorm van bonus (een cadeaubon of letterlijk een bonus) of andere secundaire arbeidsvoorwaarden zoals extra vakantiedagen, korting op sportlessen, het mogelijk maken om extra trainingen en cursussen te volgen en ga zo maar door.
Kleine gebaar
Soms zijn het de kleine dingen. Een reep chocolade tijdens Sinterklaas of een attentie als je jarig bent. Maar al die kleine dingen samen, zorgen ervoor dat mensen zich gewaardeerd voelen. Dat heeft uiteindelijk invloed op de manier waarop ze zich inzetten voor jouw bedrijf. Een win-win situatie.