Pinterest is booming. Steeds meer ondernemers ontdekken de kracht van dit relatief nieuwe social media kanaal. En dat is niet voor niets. Je kunt Pinterest namelijk ideaal inzetten ter promotie van je product, dienst of blog en daarnaast kan het zorgen voor een boost aan traffic. Hoe je dat voor elkaar bokst, lees je hieronder.
Hoe werkt het?
Wil je je producten uit je webshop uitlichten, je diensten als online marketeer onder de man brengen of wil je met je blogs potentiële klanten bereiken? Met Pinterest kan het allemaal. Houd in je achterhoofd dat Pinterest een visuele zoekmachine is. Het is hierdoor niet alleen heel erg belangrijk dat je gebruikt maakt van mooie afbeeldingen, maar de SEO beschrijving van zowel je Pinterest borden als van je pins, zijn ontzettend belangrijk. Hiermee vergroot je de kans dat je vindbaar bent in Pinterest.
Aan de slag
Voor elk product, dienst of blog maak je een pin. Een pin die herkenbaar is qua huisstijl, zodat mensen weten dat de pin afkomstig is van jou. Als webshop eigenaar is het verstandig om niet de stock beelden van je producten te gebruiken, maar juist ervoor te kiezen om de producten die je verkoopt in een mooie setting te zetten. Hoe aantrekkelijker de beelden, hoe vaker mensen je pins bewaren en hoe vaker mensen klikken op je pins en naar je website gaan. Dus Pinterest inzetten ter promotie van je product, dienst of blog? Start er vandaag nog mee!
Product pins
Een voorbeeld van een bedrijf die het heel goed doet qua producten op Pinterest is Karwei. Ze verkopen naast de bouwmaterialen ook heel veel meubels en woonaccessoires. Het is uiteraard saai om alleen een afbeelding van een bank te delen op Pinterest. Daarom maken ze een kleine setting in een woonkamer waar de bank prominent naar voren komt.
Daar wordt een kekke foto van gemaakt en vervolgens maken ze een pin met de mooie foto, een link naar de bank en ze zorgen voor een uitgebreide SEO omschrijving bij de pin. That’s it. Daarna kan die online en zet je Pinterest in ter promotie van jouw bedrijf.
Pins voor blogs en diensten
Het maken van pins voor blogs en/of diensten is een stuk eenvoudiger. Het is belangrijk dat je je creatieve brein aan het werk zet en met Canva of met Photoshop een toffe lay-out maakt voor je pins die passen bij jouw bedrijf. Maak gebruik van verschillende achtergronden en maak voor elke dienst en elk artikel minimaal vier verschillende pins, zodat je kunt gaan testen op welke titel en welke achtergrond jouw doelgroep het beste reageert.
Iedere keer als een pin af is, plaats je hem op Pinterest, voeg je de link toe naar het artikel of de dienst en voeg je een uitgebreide SEO beschrijving toe. Beter worden in SEO? Dit zijn SEO tips voor ondernemers.
Boost aan traffic
Doordat je voor elk product, dienst of blog meerdere pins maakt die allemaal naar jouw website leiden, zorgt dat voor een boost aan traffic. Hoe beter je SEO, hoe groter de kans is dat je goed gevonden wordt in Pinterest wat ervoor zorgt dat je meer traffic naar je website krijgt. Besteed aandacht aan de look & feel van je pins, waardoor mensen de pins ook graag willen re-pinnen. Hoe meer re-pins van jouw eigen pins, hoe meer mensen jouw pins zien en erop klikken en naar je website gaan.
Het kost wat tijd en energie om dit voor elkaar te krijgen, maar binnen een paar maandeb ga je zien dat je opeens veel traffic via Pinterest krijgt. The sky is the limit, hoe actiever je bent, hoe meer traffic. Dus waar wacht je nog op?!
Eén reactie
Handige tips!