ondernemen-als-een-baas-def
fast-forward

Hoe bepaal je je prijs? 4 tips!

Hoe bepaal je nu je prijs voor je diensten en producten? Of je nu een startende ondernemer ben of een nieuwe dienst of product aanbiedt, altijd komt dat moment dat je je prijs aan de klant moet doorgeven. En dat kan moeilijk zijn: Hoeveel zijn je diensten waard? Is de prijs niet te hoog? Schrik je klanten niet af? Is je prijs niet te laag? Ik geef je hier 4 tips die je gaan helpen om de prijs te bepalen. Met als resultaat dat jij vol zelfvertrouwen je prijs kan noemen. 

Tip 1: Bepaal de kosten van je lifestyle

Met je onderneming wil je genoeg geld verdienen om aan je verplichtingen te kunnen voldoen. Je moet je hypotheek betalen, je energienota, je boodschappen etc.  Ook wil je sparen om op vakantie te gaan, voor een studie of voor die mooie paar schoenen. Het is belangrijk om deze kosten inzichtelijk te hebben. Maak een overzicht van je maandelijkse vaste lasten, eenmalige uitgaven zoals uit eten gaan en bepaal daarnaast wat je per maand wilt sparen. Als je dit inzichtelijk hebt, weet je hoeveel winst je moet maken.

Tip 2: Bepaal je bedrijfskosten, belastingen en bijdrage zorgverzekering

Je gaat je diensten/producten verkopen en je gaat omzet behalen. Helaas is dit niet gelijk winst. Allereerst gaan je bedrijfskosten eraf. Bedrijfskosten zijn de kosten die je maakt om je dienst/product te verkopen. Denk hierbij aan kosten voor je marketing, website, inkoop van producten, huur van een pand, verzekeringskosten. Daarnaast heb je ook rekening te houden met belastingen en bijdrage zorgverzekering. Je betaalt inkomensbelasting. Hou hier gemiddeld 30% voor aan. Voor je bijdrage zorgverzekering betaal je 5,65%. Na deze kosten, blijft er een bedrag over waar jij je lifestyle van betaald. Een handige manier om je prijs te bepalen.

Tip 3: Zet je prijs niet te laag in! 

Je prijs is bijna nooit de reden waarom klanten niet bij jou kopen! Het gaat om de verbinding die je hebt met je klanten; hoe je klanten zich bij jou voelen. Vertrouwen ze jou genoeg dat jij diegene bent die hun probleem op kan lossen en toegevoegde waarde gaat geven. Tevens kan bij een lage prijs klanten gaan twijfelen over de kwaliteit van het product of de dienst. Je kan eenmalig wel een lage prijs gebruiken om klanten binnen te halen.  Maar zeg dat het product of dienst met een lage prijs een pilot betreft en dat de prijs snel zal gaan stijgen.

>> Droom je ook van een eigen bedrijf? Er bestaat geen perfect moment om te beginnen. Dus ga ervoor, waar wacht je nog op?!

Tip 4: De wet van vraag en aanbod

Als je een unieke speler ben in de markt, kun je een veel hogere prijs vragen, dan als je een van velen bent. Doe onderzoek naar je concurrenten. Hoeveel vragen zij voor hun diensten en producten. En waar zit jouw meerwaarde. Als je een veel hogere prijs hanteert dan je concurrenten of juist een veel lagere prijs, gaan je klanten twijfelen. Reken ook met een variabel tarief.  Als er een spoedopdracht is of een ingewikkelde opdracht, kun je overwegen meer te vragen. Het belangrijkste is dat je er zelf in gelooft. Geloof dat jij het waard ben om deze prijs te vragen. Als jij er niet in gelooft, hoe moeten klanten dat dan doen?


Garcia Stans, eigenaar van Sparkle your business en heeft regelmatig tips hoe je je prijs kunt bepalen als ondernemer. Zorgt ervoor dat ondernemers een juiste money mindset krijgen met als doel financiële vrijheid. Finance is Fun!

Deel deze blog:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit ook interessant:
Opleidingen en cursussen voor sociale zorg: een must-have!
In de huidige samenleving is de behoefte aan goed opgeleide sociale zorgverleners groter dan ooit. Deze professionals spelen een cruciale rol in het ondersteunen van...
Verschil tussen de Zebra ZD421D en de ZD220D
De Zebra ZD421D en de ZD220D zijn populaire labelprinters die ieder verschillende voordelen bieden. De Zebra ZD421D staat bekend om zijn veelzijdigheid en verbeterde functies...
Volledige ontzorging in verduurzaming
Onze missie draait om een ambitieus en duurzaam doel: het decimeren van de CO2-uitstoot van het bedrijfsleven. Om dat doel te bereiken, moeten we zakelijke...

NIETS MISSEN? SCHRIJF JE IN VOOR DE NIEUWSBRIEF