Als ondernemer kun je er niet zonder: grafische kennis. Kennis om je website aan te passen wanneer nodig, maar ook kennis om de visuals van je social media posts te upgraden of freebies te maken. Lang niet elke ondernemer kan bijvoorbeeld overweg met Photoshop, terwijl het wel rete handig is. Daarom vind je hier 3 tips om je grafische vormgeving te verbeteren. Lees je mee?
Inhoud
De ogen willen ook wat
Mensen zijn visueel ingesteld. Dit betekent dat we meer aandacht besteden aan ‘plaatjes’ die er mooier uitzien. Neem bijvoorbeeld Pinterest; de visuele zoekmachine. Mensen spenderen gemiddeld 14,2 minuten op dit platform dat natuurlijk ook een grote inspiratiebron is. Ter vergelijking: op Facebook spenderen we gemiddeld 2,4 minuten.
Het is belangrijk dat je als ondernemer genoeg tijd en energie steekt in de grafische vormgeving van jouw bedrijf. Hoe mooier je content, hoe langer je de aandacht trekt van je potentiële klanten.
1. Start met een grafische cursus
Natuurlijk hoef je als ondernemer geen pro te worden, maar het is wel handig als je je eigen social media posts kunt designen, net als het opstellen van bijvoorbeeld een flyer in jouw huisstijl of het aanpassen van foto’s in de juiste kleur.
Om deze kennis te vergaren, is het aan te raden om te beschikken over de basiskennis van grafische vormgeving. Het is niet alleen heel duur als je telkens iemand moet inhuren, het is kost ook veel tijd. Om je eigen grafische kennis bij te spijkeren, kun je een cursus volgen via bijvoorbeeld Grafische cursussen.
2. Vlieguren maken
Als je jezelf iets nieuws wilt aanleren, kost dat tijd en moeite. Het is belangrijk dat je door middel van vallen en opstaan, steeds maar weer verder gaat. Geef jezelf 40 uur de tijd om een Instagram Story template, een freebie en een flyer te ontwerpen.
Na het volgen van een cursus beschik je over de nodige kennis om het een en ander voor je bedrijf te ontwerpen. Het is belangrijk dat je deze kennis ook bijhoudt en er daadwerkelijk iets mee gaat maken. Door jezelf grafische vormgeving opdrachten te geven, blijf je geprikkeld worden en wordt je grafische kennis steeds beter.
>> 5 kenmerken van een goede website
De aanhouder wint
Hoe meer vlieguren je maakt, hoe mooier de grafische uitingen worden. En daarnaast: je doet het natuurlijk niet alleen om je kennis te verbreden. Het doel is natuurlijk dat meer mensen engagement vertonen op je social posts, langere time-spent hebben op je website en uiteindelijk meer verkopen en dus een hogere omzet.
3. Maak freebies
Als je eenmaal je grafische skills een beetje onder de knie hebt, is het slim om deze skills regelmatig te gebruiken. Dit kun je doen door mooie freebies te maken. Denk aan een gratis e-book dat je zelf vormgeeft of een gratis planner in ruil voor een e-mail adres. Dit is een voorbeeld van een freebie waar je een gratis Photoshop boek kunt downloaden.
Doordat je ondertussen weet hoe je zelf iets kunt vormgeven, zijn het maken van freebies easy en freebies zijn de manier om je e-maillijst te laten groeien. Maak elke maand twee freebies waarin je je grafische skills uitdaagt. Dit is dé manier om je grafische vormgeving te verbeteren en je bedrijf te laten groeien.
€