Het liefste benutten we onze tijd zo efficiënt en productief mogelijk, zijn we weinig tijd kwijt aan randzaken en kunnen we vooral keihard werken aan ons bedrijf. Helaas blijkt in de praktijk dat we helemaal niet zo efficiënt werken. We checken net iets te vaak onze mobiele telefoon, we worden constant afgeleid door de inkomende mails en dan heb je ook nog die vervelende collega die elke dag tientallen vragen op je bureau dropt. Maar hoe kun je dan wel efficiënter werken? Deze onderstaande tips gaan je helpen!
Inhoud
Track je tijd
Als je efficiënter wilt werken en dus de efficiëntie in je bedrijf wilt verhogen, moet je natuurlijk wel weten waar je veel tijd aan verspilt. Welke werkzaamheden kosten in de praktijk toch net iets meer tijd dan je dacht? Om daarachter te komen, is het slim om een maand lang al je werkzaamheden te tracken. Zodat je precies ziet hoeveel tijd je kwijt bent met bijvoorbeeld je administratie.
Besteed werk uit
Een andere tip om efficiënter te werken is het uitbesteden van werk. Hoewel het voor freelancers soms heel gek voelt om werk uit te besteden omdat er nog niet zoveel geld binnenkomt, is het wel aan te raden. Als je de administratie uit kan besteden voor €50,- per uur (diegene is ook nog eens veel sneller dan jijzelf) en de tijd die er daardoor vrijkomt verkoopt tegen een uurtarief van €85,- is dat tijdwinst.
Ga aan de slag met Process Simulate
Als je als ondernemer producten op de markt brengt, wil je dat dit proces zo efficiënt mogelijk verloopt, maar je wilt niet dat de kwaliteit eronder leidt. Daarom is het Process Simulate zo belangrijk. Op die manier heb je altijd inzicht in de processen, kun je vroegtijdig opmerken als er iets niet goed gaat met het ontwerp en verhoog je hiermee de snelheid waarop je een nieuw product kunt lanceren. Cards PLM heeft veel verstand van Process Simulate en zorgt door middel van 3D printing dat het proces geen vertraging oploopt en tackelt hiermee eventuele fouten heel snel.
Automatiseer processen
Er zijn talloze bedrijfsprocessen die je kunt automatiseren. Van het inplannen van social media posts en e-mail marketing (en andere online marketing werkzaamheden) tot de boekhouding en het opmaken van offertes. Dit kan je heel veel tijd besparen waardoor je efficiënter en productiever kan werken.
Werk in tijdvakken
Wat ook helpt als je efficiënter te werk wilt gaan, is werken met tijdvakken en themadagen. Dat betekent dat je op maandag alle administratie en regel taken doet, dat je op dinsdag, woensdag en donderdag werkt voor klanten en op vrijdag aan de slag gaat met je online marketing en sales. Ook helpt het om te werken in tijdvakken. Je hebt twee uur de tijd om een bepaalde taak af te krijgen. Na die twee uur heb je even pauze. Het is goed om even wat drinken te halen of een klein rondje te lopen.
Voorkom afleiding
Niemand kan gefocust en dus efficiënt werken als je de hele tijd afgeleid raakt. Daarom is het verstandig om alle notificaties uit te zetten en je telefoon weg te leggen. Op die manier ben je veel productiever en kun je meer werk verzetten.
Leer om bewust ‘nee’ te zeggen
‘Nee’ klinkt heel eenvoudig, maar dat zouden we wat meer mogen doen. Het is namelijk niet erg om ‘nee’ te zeggen. Het is overwinning dat jezelf de baas bent over je eigen agenda en hierdoor ook minder snel in de stress komt.
Conclusie
Er zijn heel veel manier waarop je efficiënter kunt werken. Het belangrijkste is dat je gemotiveerd bent om stappen te zetten en kritisch naar je eigen werkzaamheden durf te kijken.
€