Als bedrijf kun je er niet zonder: online marketing. Je moet je bedrijf immers in de schijnwerpers zetten en nieuwe klanten aantrekken. Online marketing bestaat uit allerlei facetten, waaronder SEO. Ook wel bekend als zoekmachine optimalisatie. Om je een handje te helpen vind je hieronder een overzicht van SEO tools die je leven als online marketeer een stuk makkelijker maken.
Inhoud
Wat is SEO?
Zoals hierboven ook al kort uitgelegd, staat SEO voor Search Engine Optimization. Oftewel de vindbaarheid van je website. Uiteindelijk willen we natuurlijk allemaal dat onze website op nummer #1 staat op de belangrijkste keywords voor ons bedrijf. Maar hoe doe je dat? Of beter gezegd: waar moet je beginnen?
Front-end en back-end SEO
Je hebt eigenlijk twee soorten SEO: front-end en back SEO. Dit betekent dat jezelf heel veel aan de voorkant kan aanpassen waardoor je autoriteit wordt verhoogd. Daarnaast zijn er ook een aantal technische aspecten die aandacht vereisen als je wilt dat je website beter gevonden wordt.
Gelukkig bestaan er ondertussen heel veel SEO tools die je kunt gebruiken om ervoor te zorgen dat je website of webshop beter gevonden wordt in de zoekmachines.
Verschillende SEO categorieën
SEO is een vrij breed begrip. Je kunt aan de slag gaan met een analyse van je website om te kijken welke on-page elementen je moet optimaliseren, weten welke zoekwoorden relevant zijn of de websitesnelheid verbeteren.
Daarom vind je hieronder een overzicht van SEO tools in diverse categorieën:
- All-in one SEO tools
- Ranking van je website
- Snelheid van je website
- Uitzoeken van populaire zoektermen
- Website analyse
- Backlinks, oftewel het verhogen van je domein autoriteit
All-in one SEO tools
Eerlijk is eerlijk: het liefst hebben we één SEO tool waar we mee aan de slag kunnen in plaats van zeven verschillende tools. Daarom zijn de all-in one SEO tools favoriet. En duur. Je betaalt voor het gemak. Hieronder vind je een overzicht van de all-in one SEO tools.
- SEMrush
- MOZ
- SE Ranking
- Ahrefs
- Sistrix
- SEO PowerSuite
Ranking van je website
Je wilt natuurlijk dat je website of webshop zo hoog mogelijk in de zoekresultaten komt te staan. Dan is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat je bouwt aan de ranking van je website en onder andere de domein autoriteit. Deze SEO tools gaan je daarbij helpen.
- Rank Tracker
- Rank Ranger
- CuteRank
- AWR
- Wincher
Snelheid van je website
De snelheid van je website is enorm belangrijk als je aan de slag gaat met je SEO. Hoe sneller de laadsnelheid van je website, hoe fijner Google dat vindt, waardoor je stijgt in het algoritme. Dit is een overzicht van SEO tools die je helpen met het verbeteren van je websitesnelheid.
- PageSpeed Insights
- WP rocket (alleen voor WordPress gebruikers)
- GTmetrix
- Yslow
Uitzoeken van populaire zoektermen
Als je aan de slag gaat met de SEO van je website of webshop, is het belangrijk om te weten waar mensen op zoeken. Dus welke zoektermen gebruiken ze als ze op zoek zijn naar de diensten of producten die jij aanbiedt. Hier zijn verschillende SEO tools voor die je daar inzicht in kunnen geven.
- Keywordplanner
- Übbersuggest
- Keyword tool
- Google Trends
- Bulk Suggest tool
- Pinterest Trends
- Keyword Mixer
- Keyworddit
Website analyse
Er zijn meerdere SEO optimalisaties die jezelf als eigenaar van je website eenvoudig kunt doorvoeren. Eén van de belangrijkste dingen die jij kunt doen, is on-page optimalisatie. Simpele dingen die je eenvoudig zelf kunt aanpassen. Welke SEO tools je daarmee kunnen helpen, vind je hieronder.
- Screaming Frog
- Yoast SEO
- ContentKing
- DeepCrawl
- Pingdom
- Botify
Backinks, of te wel het verhogen van je domein autoriteit
Backlinks zijn enorm belangrijk als je wil dat je link profiel naar een hoger niveau getild wordt. Dit kun je doen door aan de slag te gaan met linkbuilding of – als je een interview hebt – ervoor zorgen dat je een linkje mag plaatsen op de desbetreffende website. Het belangrijkste is dat je ervoor zorgt dat je relevante links kan plaatsen op relevante websites die een hogere autoriteit hebben, zodat jij autoriteit en dus het aantal backlinks stijgt.
- SEMrush
- Majestic
- Google Alerts
- Search Metrics
- Link Research Tools
- Ahrefs
Conclusie
Er zijn heel veel SEO tools die je kunnen helpen om te zorgen dat je webshop of website beter vindbaar wordt in Google. Belangrijk is dat je wel weet wat je doet. Als je zomaar een aantal aanpassingen doorvoert, kan het zijn dat dit invloed heeft op je ranking en/of vindbaarheid en dat wil je niet. Dit overzicht met SEO tools helpt je wel al een deel op weg en zorgt ervoor dat je de eerste stappen naar een betere vindbaarheid van je website of webshop kunt zetten.