Elk bedrijf en elke zzp’er krijgt ermee te maken: retentie. En retentie wil je verlagen. Klanten die weggaan omdat ze simpelweg niet tevreden zijn, denken dat het gras groener is bij de concurrent of dat in-house oplossen de kosten drukt. Wat de reden van de retentie ook is, het is heel vervelend. Want het krijgen van nieuwe, langdurige klanten kost veel tijd en energie. Daarom vind je hier 5 tips om je retentie verlagen.
Inhoud
Klant is koning, maar dan echt
Dit is niets nieuws, maar toch zijn klanten bij veel grotere bedrijven nog niet écht koning. Kijkend naar de kleinere bedrijven of de zzp’ers, blijven er vaak ook nog kansen liggen. Denk aan snel reageren; binnen 24 uur. Als een optie niet mogelijk is, doe dan altijd een voorstel voor een andere mogelijkheid. Als om te zorgen om je retentie te verlagen.
Neem Centraal Beheer als voorbeeld: ze bieden onder andere verzekeringen aan voor zowel particulieren als voor zakelijke klanten. Echter is de telefonische ondersteuning voor beide takken alleen bereikbaar tussen 8.30 en 17.00. Voor veel ondernemers totaal niet handig. De klant is dan wel koning, maar nog niet écht.
Investeer in klantenbinding
Het is heel belangrijk om te investeren in klantenbinding. Hoe meer je dat doet, hoe loyaler de klant naar je wordt en hoe meer business je kunt doen. Ga een keer lunchen met je klant of bezoek een keer het bedrijfsevent.
Wat ook belangrijk is, is de klant het gevoel geven dat hij of zij top of mind is. Dit doe je door proactief te zijn, snel te reageren op telefoontjes en mailtjes en vooral goed mee te denken met de klant. Op die manier verlaag je de retentie.
Ga voor passende relatiegeschenken
Vaak denk je bij relatiegeschenken aan van die stoffige, ouderwetse cadeaus die je aan de klanten gaf. Echter leven we in 2023 en is de keuze reuze en kan het imago nog veel stappen zetten. Heb je er ooit bij stilgestaan dat je via Greetz allerlei zakelijke cadeautjes hebt voor je klant?
De pennen met een logo of een kalender zijn écht verleden tijd. Als je je klant goed kent, weet je ook wat hij of zij leuk vindt. Of dat nu een mooie bos bloemen is, een verwenpakket van Rituals of een ander duurzaam geschenk. Klanten zullen het enorm waarderen. En wist je dat het voor zakelijke klanten mogelijk is bij de meeste cadeaus je eigen bedrijfslogo te verwerken? Zo is je cadeau ook een visitekaartje voor je bedrijf.
Wees proactief
Houd het nieuws, blogs of belangrijke hashtags in de gaten die relevant zijn voor je klanten. Zie je iets voorbij komen dat interessant is voor je klant? Stuur het door. Zo laat je zien dat je proactief bent richting je klant en dit wordt geheid gewaardeerd.
Als je proactief bent, uit zich ook op andere manieren. Denk aan nieuwe business spotten of relevante events.
Toon oprechte interesse
Eén ander belangrijk punt om de retentie te verlagen is, oprechte interesse tonen. Noteer de verjaardag van je klant in de agenda en stuur een berichtje op de desbetreffende dag. Of reageer als je klant een bepaalde promotie heeft gemaakt.