ondernemen-als-een-baas-def
fast-forward

Wat is klantenbinding en waarom is het belangrijk?

Het liefst bouw je alleen maar duurzame relaties op met al je klanten. Het is immers fijn om je klant door en door te kennen en precies te weten waar ze blij van worden. Maar voor het zo’n feest is, moet je wel goed worden in klantenbinding. Maar wat is klantenbinding en waarom is het belangrijk? Het antwoord lees je hieronder.

Wat houdt klantenbinding in?

Zoals het woord het eigenlijk al een beetje zegt, betekent het letterlijk dat je klanten aan je bindt. Het is dus een strategie om langere tijd voor dezelfde klanten te werken. Telkens als je een nieuwe klant binnengehaald hebt, is het doel het opbouwen van een duurzame relatie. Wanneer je een goede klantenbinding hebt, is de kans groot dat de klant zich gehoord voelt en dat ze ook telkens bij je terugkomen. Dit zorgt ervoor dat je meer omzet kunt genereren via je huidige klanten. Daarnaast – doordat je goed weet waar de klant naar op zoek is en behoefte aan heeft – kun je daar je diensten en producten op aanpassen. Hierdoor krijgt de klant het gevoel dat het geen one-fits-all product of dienst is, waardoor de loyaliteit verhoogd wordt. Je komt hierdoor als het ware in een positieve vicieuze cirkel terecht. 

Het is een doorlopend proces

Klanten aan je binden is niet iets wat je eenmalig doet. Als je goed wilt worden in klantenbinding, moet je hier constant mee bezig zijn. Je moet telkens pijlen waar de klant behoefte aan heeft en wat er vanuit jou als uitvoerder nodig is om de klant zo tevreden mogelijk te houden.

Waarom is klantenbinding zo belangrijk?

Er zijn diverse redenen waarom klantenbinding zo belangrijk is. De belangrijkste reden is retentie. Oftewel: de kans dat klanten weggaan, is vele malen kleiner. En zo’n laag retentie cijfers is erg aantrekkelijk. Waarom klantenbinding nog meer zo belangrijk is, lees je hier.

  • Het is in het algemeen veel goedkoper om bestaande klanten te behouden, dan nieuwe klanten te werven. Om nieuwe klanten binnen te halen moet je aan de slag met je sales en marketing. En de kosten die daarmee gemoeid zijn, wegen vaak niet op tegen de baten. Het is daarom veel beter om te investeren in klantenbinding door – in mijn geval – altijd nét iets meer te doen. Nét dat kleine stapje extra zorgt ervoor dat klanten blij worden.
  • Een sterke klantenbinding verhoogd de kans dat klanten uiteindelijk terugkerende klanten worden en misschien wel zelfs ambassadeurs en dat wil je. Mond-tot-mond reclame is de beste reclame die er bestaat.
  • De kans is groot dat wanneer klanten tevreden zijn, ze dit ook zullen delen met anderen. Deze aanbevelingen kunnen ervoor zorgen dat je nieuwe klanten aantrekt.

Tips om de klantenbinding te versterken

Je weet nu wat klantenbinding is, dus nu is het belangrijk dat je aan de slag gaat met het verbeteren van de klantenbinding. Het verbeteren c.q. optimaliseren van de klantenbinding kun je op veel manieren doen. Nummer #1 tip om te zorgen dat de klantenbinding beter wordt, is werken met relatiegeschenken. In welke branche je ook opereert, er is altijd wel een mogelijkheid om een relatiegeschenk aan te bieden waar je klant iets aan heeft. Denk aan notitieboekjes, duurzame linnen tassen bedrukken met je logo of bijvoorbeeld of het sturen van een borrelpakket. Ik bedoel: welke klant wordt daar nu niet blij van? Wat je nog meer kunt doen om de klantenbinding te versterken, lees je hieronder:

  • Leer je klanten kennen en weet precies waar ze naar op zoek zijn
  • Zorg dat je al je klanten evenveel aandacht geeft
  • Wees proactief en doe nét dat beetje extra
  • Focus op kwaliteit en niet op kwantiteit
  • Deel veel waardevolle content
  • Neem de tijd om af en toe een keer 1-op-1 af te spreken met een klant om hem beter te leren kennen
  • Zorg dat de klantenservice heel goed is
  • Verras je klanten af en toe met merchandise
  • Investeer in een persoonlijke band met je klanten
  • Beloon trouwe klanten

Conclusie

Er zijn heel veel manieren om de klantenbinding te verbeteren en te zorgen dat je retentie cijfers zo laag mogelijk blijven. Het belangrijkste is dat je altijd zorgt voor genoeg add value content, autoriteit uitstraalt, kwaliteit op één zet en zorgt dat de klant altijd koning is. Als laatste is het aan te raden om een aantal toffe merchandise te laten ontwikkelen, zodat je je klanten altijd kan verrassen met een presentje. Bijvoorbeeld een drinkfles met logo of mokken met de naam van de klant en het logo.

*Dit artikel is door middel van een samenwerking tot stand gekomen.

Financiële- en ondernemers tips in je inbox?

Schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief van Ondernemen van een baas. Elke maand ontvang je praktische tips over het fixen van je financiën en handige ondernemers tips.

Deel deze blog:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit ook interessant:
Opleidingen en cursussen voor sociale zorg: een must-have!
In de huidige samenleving is de behoefte aan goed opgeleide sociale zorgverleners groter dan ooit. Deze professionals spelen een cruciale rol in het ondersteunen van...
Verschil tussen de Zebra ZD421D en de ZD220D
De Zebra ZD421D en de ZD220D zijn populaire labelprinters die ieder verschillende voordelen bieden. De Zebra ZD421D staat bekend om zijn veelzijdigheid en verbeterde functies...
Volledige ontzorging in verduurzaming
Onze missie draait om een ambitieus en duurzaam doel: het decimeren van de CO2-uitstoot van het bedrijfsleven. Om dat doel te bereiken, moeten we zakelijke...

NIETS MISSEN? SCHRIJF JE IN VOOR DE NIEUWSBRIEF