Een huisstijl, je kent het wel. De typerende kleuren voor jouw bedrijf, de herkenbare sierlijke letters en de grafische vormen die je steeds weer terug ziet komen in alle offline- en online uitingen. Dit allemaal samen noem je de huisstijl. Een huisstijl is eigenlijk de visuele identiteit van je eigen bedrijf. En hoewel het helaas vaak niet de aandacht die het krijgt die het verdient, is het wel onwijs belangrijk. Waarom het hebben van een huisstijl zo belangrijk is lees je hieronder.
Inhoud
1. Visuele identiteit = herkenbaarheid
Zoals hierboven ook al staat, is een huisstijl je visuele identiteit. Door de visuele identiteit creëer je herkenbaarheid, zodat klanten maar ook potentiële klanten herkennen wie je bent en wat je doet. Neem Coca-Cola als voorbeeld. Als je niet het logo ziet, maar alleen de sierlijke letters weet iedereen dat het om het merk Coca-Cola gaat.
Dit wil jij natuurlijk ook. De nieuwe Coca-Cola worden, is een uitdaging, maar als jouw doelgroep op zijn minst jouw bedrijf, c.q. huisstijl herkent, is dat al top. De volgende stap is starten met online marketing en bekendheid creëren.
2. Zorgt voor consistentie
Doordat je een huisstijl hebt laten ontwikkelen die in alle communicatie uitdrukkingen terug komt, zorgt dat voor consistentie. Overal zie je dezelfde grafische vormen, kleuren, lettertypes en stijlen terugkomen. Daarnaast is het ook eenvoudiger om vanuit een bepaalde basis en dus richtlijnen, verder te bouwen aan nieuwe communicatie uitingen. Omdat de basis is er al is, kun je eenvoudig alles inkleuren.
3. Je profileert jezelf als een expert
Misschien wel één van de belangrijkste redenen waarom het hebben van een huisstijl zo belangrijk is, is dat potentiële klanten je als een expert zien. Iemand die zijn bedrijf serieus neemt en dus ook tijd en energie heeft gestoken in zijn of haar bedrijf.
Ga maar bij jezelf na; de kans dat je een dienst of product aanschaft bij een bedrijf dat er goed uitziet en dus een sterke visuele identiteit heeft is vele malen groter dan wanneer je een bedrijf ziet met een slechte website en een vaag logo. Met mooie visitekaartjes die helemaal passen bij je huisstijl maak je tenminste indruk.
Conclusie
Het hebben van een huisstijl is heel belangrijk. Aan het begin gaat het je wat tijd en geld kosten, maar uiteindelijk wegen de baten hoger dan de kosten.