Een eigen bedrijf opzetten is leuk, maar uiteindelijk moeten er wel linksom of rechtsom klanten binnenkomen. In het begin kun je het waarschijnlijk prima redden met klanten uit je eigen netwerk, maar op een bepaald moment moet je toch écht je horizon verbreden en zorgen dat je nieuwe klanten krijgt. Wil je je bedrijf op de kaart zetten? 5 tips!
Inhoud
1. Freebies
Eén hele handige manier om je bedrijf op de kaart te zetten, is aan de slag te gaan met freebies. Voor het geval dat je niet weet wat freebies zijn, dat zijn allerlei gratis producten die je virtueel weggeeft in ruil voor een e-mail adres.
Soorten freebies
Denk aan een desk planner, social media templates, dankbaarheid journal, een e-cursus en ga maar door. Door je e-mail adres achter te laten, krijg je het product gratis opgestuurd.
2. E-mail marketing
Die e-mail adressen verzamel je niet voor niets. Die gebruik je vervolgens voor je e-mail marketing en om je doelgroep langzaam op te warmen. Je bouwt rondom je bedrijf een community op die je eerst allerlei gratis teasers (freebies) geeft en vervolgens (na minimaal één maand) stuur je een aanbieding waarin je community tegen een korting gebruik kan maken van een product of dienst die je aanbiedt. Dit is één van de manieren om nieuwe klanten binnen te halen.
Opwarmen doelgroep
Het voordeel hiervan is dat je op een duurzame manier een community opbouwt en de doelgroep langzaam opwarmt. Hierdoor kun je – op een later moment – voordeel uithalen doordat de potentiële klant langzaam aan een echte klant wordt. En misschien zelfs wel een cheerleader van jouw bedrijf.
3. Fix je drukwerk
Hoewel veel bedrijven er alles aandoen om online een mooi visitekaartje te hebben om hun bedrijf op de kaart te zetten, kan het voor bepaalde sectoren ook heel interessant zijn om aan de slag te gaan met drukwerk. Denk aan visitekaartjes, flyers of misschien wel old school briefpapier als je je klanten een uitnodiging stuurt voor bijvoorbeeld een borrel. Let wel op dat je kiest voor kwaliteitsdruk. Je wil natuurlijk alleen de allerbeste kwaliteit voor je drukwerk.
4. Website die vindbaar is
Investeer in een mooie website en zorg vooral dat die goed vindbaar is in Google. Huur iemand in die aan de slag kan met je SEO. Je wilt per slot van rekening wel van potentiële klanten je website vinden als ze iets Googlen. Anders zet je je bedrijf natuurlijk niet op de kaart.
5. Deel referenties op je website + social media kanalen
Mensen vinden het nu eenmaal fijner als iemand anders het bedrijf aanraadt. Dus zorg dat je vanaf moment één aan de slag gaat met het verzamelen van referenties en deel deze via social media en zet ze op een prominente plek op je website.