Je online bedrijf op een gezonde manieren laten groeien. Dat is iets wat we allemaal willen, maar hoe pak je het aan? Waar houd je rekening mee en nog belangrijker welke stappen moet je zetten als je een sterk geworteld online bedrijf wilt laten groeien in een concurrerende markt. Hieronder vind je een checklist die je stap voor stap gaat helpen om die groei te realiseren. Lees je mee?
Inhoud
1. Bepaal je (groei)strategie
Het allerbelangrijkste wat je moet doen als je je online bedrijf wilt laten groeien, is het ontwikkelen van een gedegen groeistrategie. Oftewel ga aan de slag met het ontwikkelen van lange termijn doelen, korte termijn doelen en milestones. Wat ook terug moet komen in je eigen groeistrategie als je je online bedrijf wilt laten groeien, antwoorden op vragen zoals marktontwikkeling, productontwikkeling, maar ook je financiële plaatje is een belangrijk onderdeel, net als je concurrentie analyse. Concreet: zorg dat je weet waar je naar toe gaat en verdiep je in de markt.
2. Besteed werk uit
“Alleen ga je snel samen kom je verder” – Deze uitdrukking bestaat natuurlijk niet voor niets. Als je je online bedrijf wilt laten groeien is het des te belangrijker dat je werkt uitbesteed zodat jij je kunt focussen op datgene waar je zo goed in bent.
Goed personeel werven is van essentieel belang om te zorgen dat je kan groeien met je bedrijf. Zoek liever iets langer tot de juiste match voordoet dan snel iemand aan te neen die toch niet helemaal de juiste match bleek te zijn achteraf.
3. Creëer een autoriteit
De concurrentie is groot, maar potentiële klanten kiezen specifiek voor jou als persoon, jouw manier van werken en ze kiezen jou vanwege je autoriteit. En dat laatste is heel erg belangrijk als je je online bedrijf wilt laten groeien. Als niemand je kent en je niet je kennis en ervaring deelt, bouw je geen autoriteit en dus ook geen trustbuilding. Daarom is het enorm belangrijk dat je aan de slag gaat met het creëren van autoriteit rondom je online bedrijf.
4. Wees zichtbaar
Dit puntje hangt eigenlijk een beetje samen met het bovenstaande puntje; wees zichtbaar. Zorg dat je regelmatig in de media verschijnt, zoek samenwerkingen op met andere online bedrijven die verder zijn dan jou, zorg dat je zichtbaar bent via social media, draai advertentie campagnes, maak een bedrijfsfilm of creëer op een andere manier publiciteit om je online bedrijf heen. Dit gaat je uiteindelijk helpen te groeien!
5. Geef, geef, geef!
Als je net start met je online bedrijf en dus nog moet groeien, is het onwijs belangrijk dat je heel veel waardevolle content gratis deelt. Waarom? Op die manier kun je creability opbouwen en laten zien wat je in huis hebt. De meeste mensen gaan niet zomaar ergens geld in investeren of een grote bestelling plaatsen bij een bedrijf, als ze het bedrijf niet echt kennen. Het delen van gratis waardevolle informatie is ook een manier om je potentiële klanten langzaam op te warmen.
6. Leer hoe je moet lanceren
Als je je online bedrijf wilt laten groeien, moet je niet alleen overgaan naar een schaalbaar verdienmodel, je moet ook leren om te lanceren. Dit houdt simpelweg in dat je in staat bent om tijdelijke acties en/of aanbiedingen te promoten en de spanning langzaam op te bouwen. Je creëert er een bepaalde verhaallijn omheen, geeft extra’s als mensen binnen een kort tijdsbestek over gaan tot actie en voegt een bepaalde urgentie toe. Dit gaat er uiteindelijk voor zorgen dat je meer online producten gaat verkopen en je online bedrijf gaat groeien.
7. Durf te investeren
Investeren is altijd belangrijk. Investeren in personeel, investeren in jezelf als ondernemer, investeren in educatie, investeren in apparatuur en noem het maar op. Als je wilt groeien met je online bedrijf, zul je moeten investeren. En ja dat is eng. Misschien draai je nog geen omzet of heel weinig, maar investeren is altijd de sleutel om je online bedrijf te laten groeien. Ook als je online bedrijf straks wat verder gegroeid is, blijft het belangrijk om te blijven investeren. Mocht je echt geen of niet genoeg geld hebben, kun je altijd nog tijdelijk een zakelijk krediet aanvragen. Als de investering je gaat helpen om verder te groeien met je online bedrijf, is het het natuurlijk waard!
8. Ontwerp een schaalbaar product
Tijd is geld. En op een bepaald moment zit daar een limit aan. Daarom is het des te belangrijker dat je gaat nadenken over het ontwerpen van een schaalbaar product. Oftewel ga onderzoeken wat voor een online product je kunt ontwerpen waar je je doelgroep mee kan helpen en waar je vervolgens je bedrijf door kunt laten groeien. Bijvoorbeeld een online cursus; daar kun je heel veel mensen mee helpen en ondertussen ook de nodige omzet draaien.
9. Vergeet je financiën niet
Het is allemaal heel leuk en aardig, maar je moet natuurlijk ook je financiën niet vergeten. Je financiële plaatje van je bedrijf moet wel enigszins gezond zijn. Als je gaat investeren om je online bedrijf te laten groeien, weet je natuurlijk dat het er tijdelijk minder rooskleurig uitziet. Maar zolang je maar altijd je lange- en korte termijn doelen haarscherp op je netvlies hebt staan inclusief de weg ernaar toe. Dat komt het van zelf wel goed met je financiën.
10. Optimaliseer continu
De online wereld is continu in beweging, dus dat betekent dat jouw online bedrijf ook telkens verandert. Het is daarom extra belangrijk dat je continu je bedrijf optimaliseert, bijschaaft en naar een volgend niveau tilt. Ook is het erg belangrijk om reviews te ontvangen van huidige klanten om op die manier creability op te bouwen.
11. Werk aan je online bedrijf
Door de waan (en de drukte) van de dag, kan het zijn dat je vergeet om ook AAN je online bedrijf te werken, terwijl dat jij heel erg belangrijk is als je wilt groeien. Zoom daarom regelmatig even uit om van een afstandje te bekijken hoe het gaat en waar er verbeterpunten liggen. Ook is het een goed moment om te checken of je nog steeds op schema loopt met je doelen.
Je bent nooit klaar…
Misschien niet het leukste om mee af te sluiten, maar het is wel waar. Je bent nooit klaar. Als je wilt groeien met je online bedrijf, moet je altijd blijven optimaliseren, nieuwe dingen producten en je bedrijf altijd door laten ontwikkelen. Want alleen op die manier kan je groeien en kun je de concurrentie strijd winnen! 😉