ondernemen-als-een-baas-def
fast-forward

5 redenen om vandaag nog te starten met Pinterest

Pinterest wordt nog regelmatig vergeten door ondernemers en dat is zonde. Pinterest biedt – mede door de lage concurrentie ten opzichte van Facebook & Instagram – veel voordelen. Zo is het bijvoorbeeld dé plek voor organische marketing. Om je een handje te helpen, vind je hieronder 5 redenen om vandaag nog te starten met Pinterest!

Organische marketing

Pinterest is dé plek voor organische marketing. Maar wat is organische marketing eigenlijk? Het is marketing waar je geen marketingbudget voor nodig hebt. Dit is iets wat je wél nodig hebt als je reclame wilt maken via Facebook, Instagram of Google. Dit omdat je met deze kanalen organisch veel minder bereik hebt. Eén van de redenen om vandaag nog te starten met Pinterest.

Uiteraard kun je wel aan de slag gaan met je SEO en zorgen dat je website goed gevonden wordt in zoekmachines, maar dat is niets iets wat je in een paar dagen kunt regelen, dat heeft tijd nodig.

Houdbaarheid social media posts

Naast het feit dat je op andere kanalen weinig bereik hebt als je iets organisch en dus gratis post, heb je ook te maken met een andere houdbaarheid van je social media posts.

De houdbaarheid van een post op Instagram is gemiddeld zo’n 8 minuten. Terwijl de houdbaarheid van een pin op Pinterest gemiddeld zo’n 4 maanden(!) is.

1. Potentiële klanten naar je website trekken

Vaak wordt gedacht dat Pinterest alleen relevant is als je fysieke producten verkoopt in een webshop, maar dat is niet waar. Je kunt namelijk ook pins maken voor diensten of blogs die je schrijft.

Maak voor elk product, dienst of blog twee pins in een A/B variant en welke je vervolgens deelt via je Pinterest account. Door te zorgen dat je een uitgebreide SEO-beschrijving toevoegt aan je pin, is de kans groot dat – zodra mensen gaan zoeken naar een bepaald product, dienst of informatie waar je over geschreven hebt – je pin naar boven komt. Door te A/B testen kun je onderzoeken welke variant het beste werkt.

Relevantie is key!

Hierdoor kun je potentiële klanten bereiken en hen die informatie bieden waar ze naar op zoek zijn. Op dat nu een nieuwe eetkamertafel lamp is, een e-book over Pinterest marketing of een blog met daarin informatie voor een citytrip naar Berlijn. Doordat de relevantie hoog is, is de kans groot dat ze doorklikken naar je website en gaan rondneuzen. Hierdoor trek je constant nieuwe potentiële klanten naar je website. Dit is één van de redenen om vandaag nog te starten met Pinterest.

>> Dit is hét stappenplan om dagelijks honderden bezoekers naar je website te trekken!

2. Always-on strategie

Waar we voorheen altijd werkten in marketing funnels, zie je dat een always-on campagne steeds meer terrein wint. En dat is logisch. Als onderneming wil je het hele jaar door zichtbaar zijn voor je potentiële klanten. Je wilt ze het hele jaar bereiken en laten zien wie je bent, wat je doet en waar je ze bij kan helpen. Laat Pinterest nou het perfecte kanaal zijn voor een gedegen always-on strategie. Door de lange houdbaarheid van pins bouw je constant aan je online naamsbekendheid en ziet je doelgroep de pins de telkens voorbij komen.

3. Hoge time spent

Een andere reden om vandaag nog te starten met Pinterest, is de hoge time spent. Mensen spenderen veel tijd op Pinterest tijdens een sessie. Dit betekent dat je hierdoor ook jouw potentiële klanten meerdere keren kunt bereiken en de kans dat ze jouw pins voorbij zien komen ook veel groter is.

Ter vergelijking: gemiddeld spenderen we zo’n 0.43 seconden tijdens een Facebook bezoek, terwijl we gemiddeld zo’n 14,2 minuten(!) spenderen tijdens een bezoek aan Pinterest.

4. Visuele zoekmachine

Een andere reden om vandaag nog te starten met Pinterest, is vanwege het feit dat Pinterest een visuele zoekmachine is. Oftewel het is een zoekmachine zoals Google, maar dan met plaatjes.

Hierdoor kun je het niet vergelijken met een social mediakanaal zoals Facebook of Instagram. Het belang van mooi visueel, aantrekkelijk beeld is belangrijk, net als een zoekmachinevriendelijke beschrijving.

5. Adverteren op Pinterest

Wil je Pinterest ownen en top of mind zijn bij jouw doelgroep? Dan is adverteren op Pinterest interessant. Sinds april 2019 is het mogelijk om in Nederland advertenties te plaatsen op het platform.

Omdat nog maar weinig ondernemers hier gebruik van maken, heb je veel minder concurrentie dan op Facebook of Instagram, waardoor je voor relatief weinig geld veel mensen uit je potentiële doelgroep kunt bereiken. Nog een reden om vandaag nog te starten met Pinterest.

Conclusie

Pinterest is een heel waardevol kanaal voor veel ondernemers. Doordat nog maar weinig mensen gebruik maken van het platform, kun je door de lage concurrentie, snel succes boeken.

Wil je leren hoe Pinterest werkt en hoe je ook al deze voordelen kunt ervaren voor jouw bedrijf? In het e-book ‘Haal alles uit Pinterest’ vind je alle stappen die je moet zetten om succes te boeken. Schaf hem vandaag nog aan voor maar €14,95. Liever een training volgen? Dat kan ook! De kosten voor een 1-op-1 training van 2 uur zijn €349-.

Deel deze blog:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit ook interessant:
Waarom kiezen voor een creatieve aanpak?
In een wereld waarin bedrijven voortdurend strijden om de aandacht van consumenten, kan een creatieve aanpak het verschil maken. Het gaat niet alleen om opvallen,...
Hoe werkt affiliate marketing?
Vaak krijg ik de vraag van lezers “Hoe werkt affiliate marketing nou?”. Veel mensen willen ook beginnen met affiliate marketing, maar hebben vaak geen idee...
Locatie onafhankelijk werken met je marketing team? 3 tips
Tijdens Corona hebben we ontdekt dat we stiekem best wel heel goed locatie onafhankelijk kunnen werken. Eigenlijk wisten we dat al voor die tijd, alleen...

NIETS MISSEN? SCHRIJF JE IN VOOR DE NIEUWSBRIEF