ondernemen-als-een-baas-def
fast-forward

SEO voor ondernemers: 5 praktische tips

Hoe krijg je klanten? SEO! Daarom heb ik 5 praktische tips ontwikkeld: SEO voor ondernemers. Je kunt ook gaan netwerken, Facebook ads plaatsen en andere manieren van online marketing toepassen, maar de belangrijkste langetermijnstrategie is Google. Door met je website bovenaan in Google te staan, kun je een continue stroom aan bezoekers naar je website halen. Terwijl jij bezig bent met andere facetten van het ondernemen, vinden potentiële klanten je website via de zoekmachine. Heb je jouw website hier goed op ingericht, dan zijn dit je perfecte klanten. Daarom deel ik SEO voor ondernemers: 5 praktische tips.

Hoger in Google

De term SEO komt je vast bekend voor. Het staat voor Search Engine Optimization en is een verzamelterm voor technieken om je website te optimaliseren voor zoekmachines. Je denkt misschien dat SEO iets is voor grote bedrijven met een eigen marketing afdeling. Maar ook voor kleine en startende ondernemers is SEO cruciaal om succesvol te ondernemen.

Waarom is SEO belangrijk voor ondernemers?

Als zzp’er heb je niet de middelen om eindeloos te investeren in (online) marketing. Je krijgt in het begin klanten via via en door te netwerken, maar na een periode is dit onvoldoende. Je wilt meer! Als jouw website op de belangrijkste zoektermen bovenaan in Google staat, krijg je op de automatische piloot geïnteresseerde bezoekers op je website. Bij een goede conversie krijg je nieuwe klanten en dus meer omzet. Klinkt goed hè. Er is alleen wel een groot nadeel aan SEO…

Nadeel van SEO

Het grote nadeel van SEO is dat het in het begin veel werk kost, en daarna veel geduld. Je website optimaliseren, uitbreiden en blijven updaten kost flink wat tijd en energie, vooral in het begin. En heb je na een paar maanden hard werken je website tot in de puntjes geoptimaliseerd, dan bungelt je website nog maandenlang onderaan in Google.

I know, mega frustrerend. Toch is het een kwestie van doorzetten. Ik heb al gezegd dat SEO een langetermijnstrategie is hè. 

Waarom moet je vanaf het begin met SEO aan de slag?

Omdat het minimaal 6 tot 12 maanden duurt voor je website richting de eerste pagina van Google gaat, kun je het beste direct beginnen met SEO. Als in gisteren. 

En wat gebeurt er als je doorzet? Dan heeft je website een solide basis voor de zoekmachines en krijgt je website vanzelf hogere rankings in Google. En dat wil je! Mijn grootste website krijgt circa 250 unieke bezoekers per dag via Google. En dat terwijl ik al ruim een half jaar niks aan die website heb gedaan. Helemaal niks. Mijn tip voor ondernemers: ga aan de slag met je SEO.

Beste SEO technieken

Er zijn talloze SEO-technieken die je kunt toepassen. Je kunt eindeloos finetunen en optimaliseren, maar je wilt je schaarse tijd zo goed mogelijk besteden. Focus je daarom op de volgende vijf SEO tips voor ondernemers.

1. Content is king

Het is een mega dooddoener, en eentje die je vast een miljoen keer hebt gehoord, maar het is nog steeds helemaal waar. Zorg voor geweldige content op je website. Schrijf informatieve blogs en ga hierbij verder dan je concurrenten. Vraag aan je (potentiële) klanten waar ze mee worstelen en geef oplossingen. 

Let er bij het schrijven wel op dat je de taal simpel houdt. Google interpreteert je website op basis van je woorden, en daarin is Google heel letterlijk. Als jij mooie metaforen gebruikt, dan ‘begrijpt’ Google dit niet zo goed. 

Onderneem je in een bepaalde regio, benoem dan ook de locatie van je onderneming in je teksten. Dus niet alleen een term als ‘onder de rook van x’, maar de specifieke plaatsnaam, provincie en regio. 

2. Gebruik goede zoektermen

Je wilt dat jouw website op relevante zoektermen hoog scoort. Het liefst zoekwoorden die verkopen (dus niet zoektermen met ‘gratis’ of ‘goedkoop’ erin, maar met ‘kopen’ of ‘beste’). En als startende ondernemer krijg je te maken met concurrentie: je website heeft nog weinig autoriteit in de ogen van Google en je zult daarom voorlopig niet hoog scoren op zoekwoorden met een hoog zoekvolume (en veel concurrentie). 

Long tail keywords

De oplossing is long tail keywords. Dit zijn zoekwoorden met weinig zoekvolume, maar ook vaak met weinig concurrentie. De beste SEO tip voor ondernemers. Je kunt er met een nieuwe website dan ook redelijk makkelijk op scoren. Is je website een paar jaar ouder, dan kun je je focussen op de populairdere zoektermen, maar ga dus eerst op zoek naar de long tails.

Vaak zijn long tail keywords specifieke zoektermen met twee of meer woorden, zoals ‘loopfiets kopen’ in plaats van ‘loopfiets’. De zoekterm ‘loopfiets kopen’ heeft minder zoekvolume dan ‘loopfiets’, maar ook veel minder concurrentie. Hier kun je dus (met de juiste SEO technieken) al sneller hoger op ranken. En de zoekterm is ook nog eens veel fijner voor de conversie! Bezoekers die zoeken op een term met ‘kopen’ erin zijn niet meer aan het oriënteren; ze willen overgaan tot betalen. En die bezoekers moet je hebben.

Zoekwoordentools

Je kunt de beste zoekwoorden met een tool vinden, zoals KeySearch. Dit kost ongeveer €15,- per maand, maar er zijn ook gratis tools die je op weg kunnen helpen, zoals Ubersuggest, Keywordtool.io en Answer the public. 

3. Gebruik de juiste tussenkoppen

Dat je tussenkoppen moet gebruiken had je al wel verwacht, maar voor Google is het belangrijk dat je tussenkoppen de juiste ‘tag’ geeft, namelijk h1, h2, h3, et cetera. 

Snippet uit WordPress (met de nieuwe Gutenberg editor): kies h2, h3 of h4.

Door het goed toepassen van tussenkoppen kan Google de structuur en hiërarchie van je tekst beter “begrijpen”. Vet gedrukt of onderstrepen is onvoldoende. 

Hou hierbij de opbouw van je tekst in de gaten. De titel geef je een h1, de tussenkoppen een h2 en de kleinere alinea’s geef je een h3. Zo is de opbouw van dit stuk als volgt:

  • H1: SEO voor ondernemers
  • H2: Beste SEO technieken
  • H3: Content is king
  • H3: Gebruik goede zoektermen
  • H3: Et cetera.

4. Optimaliseer de leesbaarheid

De leesbaarheid van je teksten is erg belangrijk voor je bezoeker én voor Google. Als een bezoeker je website na een paar seconden verlaat, is dit extra balen, want je verliest een potentiële klant, en Google vindt dit een signaal dat je content niet zo goed is. Je kunt de leesbaarheid optimaliseren door:

  • je tekst op te delen in korte alinea’s;
  • geen ellenlange zinnen te gebruiken;
  • opsommingen te gebruiken.

Heb je wel eens het advies gekregen om je blog lekker kort te houden? Vergeet dit advies. Gebruik het aantal woorden dat je nodig hebt om een volledig verhaal te vertellen. Kun je je verhaal in 500 woorden kwijt? Prima. Heb je 4000 woorden nodig, maar is je verhaal compleet en super nuttig voor je doelgroep? Ook helemaal prima! Deze blog is circa 1400 woorden waarvan jij er al ruim 1100 hebt gelezen. Als de informatie nuttig is voor de lezer, doet het aantal woorden er niet toe.

5. Doe aan linkbuilding

Een link van een andere website naar jouw website (backlink genoemd) is als een stem voor jouw website. Linkbuilding is de techniek waarmee je links naar jouw website verzamelt. Veel links ontstaan op natuurlijke wijze. Iemand is helemaal happy met jouw dienst of product en schrijft hier (vrijwillig) over op zijn blog, mét een link naar jouw website. Hop, een backlink er bij. Maar je kunt je positie in Google een handje helpen door actief backlinks te krijgen.

Linkbuilding heeft een slecht imago, en dat is deels terecht. In het verleden werden veel links gekocht en verkocht. Op kleinere schaal gebeurt dit nog steeds, helaas, maar het is eigenlijk vals spelen. Op de lange termijn is er een kans dat Google je hiervoor zal straffen door je website uit de zoekresultaten te gooien.

Backlinks

Hoe kun je dan wel aan goede backlinks komen? Door te gastbloggen op relevante websites. Of links te plaatsen op bijvoorbeeld websites zoals StartPlezier. Jij deelt je kennis en ervaring op een andere website, je helpt die website-eigenaar aan super fijne content en je bereikt ook nog eens nieuwe lezers. Win-win dus!

Hopelijk kun je met deze SEO tips voor ondernemers direct aan de slag om je website te optimaliseren.


Nanouk is freelance tekstschrijver en SEO-expert. Ze schrijft voor diverse websites en helpt bloggers en kleine ondernemers bij het optimaliseren van hun website. Op haar website Word Online Gevonden geeft ze talloze SEO tips die je direct zelf kunt toepassen op je website. 

Deel deze blog:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit ook interessant:
Waarom kiezen voor een creatieve aanpak?
In een wereld waarin bedrijven voortdurend strijden om de aandacht van consumenten, kan een creatieve aanpak het verschil maken. Het gaat niet alleen om opvallen,...
Hoe werkt affiliate marketing?
Vaak krijg ik de vraag van lezers “Hoe werkt affiliate marketing nou?”. Veel mensen willen ook beginnen met affiliate marketing, maar hebben vaak geen idee...
Locatie onafhankelijk werken met je marketing team? 3 tips
Tijdens Corona hebben we ontdekt dat we stiekem best wel heel goed locatie onafhankelijk kunnen werken. Eigenlijk wisten we dat al voor die tijd, alleen...

NIETS MISSEN? SCHRIJF JE IN VOOR DE NIEUWSBRIEF