Bloggen was een aantal jaren geleden heel populair. Hoewel het nu niet meer zo populair is als toen, zijn er nog steeds heel veel bloggers. Mensen die bloggen over online marketing, reizen of bijvoorbeeld mode. De laatste jaren zijn er heel wat bloggers gesneuveld. Deels omdat de ‘jonge’ bloggers ouder werden en andere interesses kregen of fulltime gingen werken. Maar er is ook een andere reden waarom de ene blogger wel een succesvolle blogger wordt en de andere niet. Dit heeft alles te maken met een niche.
Manusje van alles
Veel bloggers hadden een blog met daarop blogs over allerlei onderwerpen; food, lifestyle, travel, mode en ook nog een stukje over online geld verdienen. En dat is juist het struikelblok. Doordat je over allerlei onderwerpen iets schrijft, claim je nergens echt autoriteit en zien bedrijven je vaak als iemand die van alles een beetje weet. En dat is precies datgene dat je niet wilt. Je wilt dat je gezien wordt als iemand die weet waar hij of zij overpraat en er veel kennis over heeft.
Kies je niche
Daarom is het kiezen van een niche zo belangrijk. Het lijkt misschien eng om te kiezen voor een duidelijk onderwerp waar je je op gaat focussen, maar het gaat je uiteindelijk wel het meeste opleveren.
Een voorbeeld van een hele sterke niche blog is Digitale Dromers. Dit is een blog met tips hoe je beter kunt worden in bloggen en geld kunt verdienen met je blog. Een ander voorbeeld is Barcelona met Marta. Dit is een blog over Barcelona. Hoe kleiner je niche, hoe beter. Want hierdoor je kun je heel specifiek je SEO optimaliseren en de juiste doelgroep bereiken.
Het succes van een specifieke niche
Stel je bent vakantieplannen aan het maken naar India, maar je weet nog niet precies waar je in India naar toe wilt. Dan ga je zeer waarschijnlijk Googlen. Zodra je gaat Googlen en op een blog terecht komt waar je een heel tof artikel vindt over een rondreis door India, ben je super enthousiast. Als je vervolgens gaat kijken of diegene meer blogs over India heeft geschreven en op de homepage blogs ziet over vegetarische gerechten, social media marketing en festival outfits, ben je teleurgesteld en is de kans klein dat diegene terugkomt. Er staan per slot van rekening toch geen interessante blogs meer.
Een belangrijke tip om te kunnen groeien met je blog: laat je perfectionisme los, want perfect bestaat niet. Een blog is nooit klaar. Het kan altijd beter, mooier en groter, maar laat je daar niet door tegenhouden en hem niet te publiceren.
Vergeet de SEO niet
Een niche is een, maar je moet natuurlijk wel ervoor zorgen dat je website goed gevonden wordt in Google. Daar kun je voor zorgen door aan de slag te gaan met je SEO. SEO staat voor Search Engine Optimization. Ook bekend als zoekmachine optimalisatie. Dit zijn 5 tips om de vindbaarheid van je website te verbeteren.
Conclusie
Een duidelijke niche gaat je wel degelijk helpen als je een succesvolle blogger wilt worden. Dus waar wacht je nog op? Wanneer start je met jouw niche blog?