Sinds Corona is thuiswerken steeds meer de norm geworden. Het is bijna niet meer voor te stellen dat we ‘vroeger’ 5 dagen per week naar kantoor gingen om te werken. Terwijl veel kantoorbanen ook prima op afstand uit te voeren zijn. Zelf ben ik heel erg blij met deze ontwikkeling. Hierdoor kan ik nog vaker op workation gaan en is locatie-onafhankelijk werken voor meer mensen mogelijk. Om te zorgen dat je thuis efficiënt werkt, vind je hieronder een aantal tips voor thuiswerken. Lees je mee?
Inhoud
Werk in een online omgeving
Niets is zo vervelend dat als een collega ziek is, je niet bij de bestanden komt die je collega gemaakt heeft. Door in een online omgeving te werken waar je alle documenten opslaat en vanaf elke plek kan bewerken, zorgt dat ervoor dat je thuis prima kan werken.
Gebruik cloud telefonie voor optimale bereikbaarheid
Om te zorgen dat je thuis net zo efficiënt werkt als op kantoor, is het fijn dat sommige softwareoplossingen thuis net zo goed werken als op kantoor. Een voorbeeld daarvoor is: cloud telefonie.
Werk je bijvoorbeeld op een customer service afdeling? Dan wil je thuis zonder gedoe klanten te woord staan met hetzelfde nummer dat je op kantoor gebruikt. Door gebruik te maken van cloud telefonie is dat gefixt. Dat maakt het een stuk eenvoudiger om thuis of zelfs op afstand te werken.
Creëer een fijne werkplek
Cliché, maar waar. De belangrijkste tip voor thuiswerken: creëer een fijne plek waar je kan werken. Als je in loondienst werkt, heb je vaak recht op een bureau en een bureaustoel. De volgende vraag: waar in huis ga je werken? Niet iedereen heeft een kamer ‘over’ die je tot werkkamer kan omtoveren. Soms moet je creatief zijn.
Een bureau in de woonkamer of een bureau in de slaapkamer. Als je een plekje hebt, zorg dan dat de ruimte waar je bureau staat, opgeruimd is. Zodat je niet afgeleid kan raken van zooi die er nog rondslingert. Dit bevordert je productiviteit.
Huur een werkplek bij een coworking
Mocht het thuis echt een uitdaging zijn om een fijne werkplek te maken, kan het een oplossing zijn om een paar dagen per week te werken bij een coworking. Dat doe ik zelf ook. Ik kan het aanraden! Wist je dat je soms ook budget kan krijgen van je werkgever die de huur van je werkplek betaalt? Hoe fijn is dat?!
Slim communiceren
Als je thuiswerkt, moet je, net als op kantoor, regelmatig dingen afstemmen met collega’s. Om te zorgen dat dat goed verloopt, moet je slim communiceren met je collega’s. Spreek een bepaalde communicatie etiquette af. Hoe wil je dat collega’s onderling met elkaar communiceren en welke software kunnen ze gebruiken?
Voorbeelden communicatie etiquette
Ook is het goed om voor elke meeting duidelijk voor ogen te hebben wie erbij moet zijn en wat het doel is. Is er iets dringends? Dan bel je je collega op de (werk)telefoon. Heeft een collega de ‘niet-storen’ button aan staan op Teams? Dat betekent dat je die collega tijdelijk niet moet storen. Waarschijnlijk zit die collega in een concentratie bubbel en wil hij of zij niet afgeleid raken.
Dit zijn een aantal voorbeelden van de communicatie etiquette. Uiteraard kun je met je collega’s afspreken wat jullie belangrijk vinden en hoe jullie met elkaar willen communiceren.
Conclusie
Er bestaan genoeg tips voor thuiswerken. Belangrijk is dat iedereen op de hoogte is van de Way of Working binnen het bedrijf. En mochten dingen niet duidelijk zijn of minder smooth verlopen, dan is het aan de manager om deze zaken op te pakken, waardoor het thuiswerken uiteindelijk beter ingeregeld wordt.