Om te zorgen dat meer (potentiële) klanten je kunnen vinden via Google, is het belangrijk om niet alleen een mooie gelikte website te hebben, maar het is verstandig om regelmatig de vindbaarheid van je website te verbeteren. Er bestaan heel veel concurrenten die allemaal knetterhard hun best doen om te zorgen dat ze goed gevonden in de zoekmachines. Om te zorgen dat mensen jouw bedrijf kunnen vinden, moet je investeren in het optimaliseren van je vindbaarheid. Die vindbaarheid wordt ook met SEO genoemd. Hoe dat precies werkt, lees je hieronder.
Inhoud
Wat is SEO?
SEO staat voor Search Engine Optimization. Ook bekend als zoekmachineoptimalisatie. Het betekent simpelweg dat je aan de slag gaat met het verbeteren de vindbaarheid van je website. Als je goed scoort met je SEO, wordt je website vaker hoger getoond in de zoekmachines waardoor je automatisch heel veel traffic naar je website trekt. En in al die traffic die je naar je website trekt, zullen ook potentiele klanten zitten. Afhankelijk van je bedrijf.
Als online platform over ondernemen en persoonlijke financiën, is SEO onwijs belangrijk. Want je wilt mensen informeren over bepaalde onderwerpen. Dus als mensen een zoekopdracht intoetsen in Google of een andere zoekmachine, wil je wel dat jouw content naar bovenkomt. Maar wat moet je daarvoor doen? Dat ga ik stap voor stap uitleggen.
Waarom is het belangrijk?
Zonder goede SEO, wordt je niet goed gevonden in de zoekmachines. Hierdoor krijg je minder traffic naar je website en is de kans groot dat je klanten mist. Daarom is het zo belangrijk dat je aan de slag gaat met je SEO en deze ook continu optimaliseert ten behoeve van je vindbaarheid. En uiteindelijk klanten.
Je wil zichtbaar zijn als je mensen gaan zoeken naar bepaalde zoektermen waar jij content over hebt of – nog beter – producten voor hebt.
Maar hoe kun je je SEO optimaliseren?
De SEO van je website bestaat uit drie onderdelen: content, technische SEO en linkbuilding. Als je wil dat je website beter gevonden wordt, dan moet je aan de slag gaan met alle drie de punten.
Content optimalisatie
Als je aan de slag gaat met het verbeteren van je SEO op het gebied van content, wordt vaak gezegd dat er on-site SEO wordt geoptimaliseerd. On-site SEO optimaliseren bevat een aantal aspecten die je moet gaan aanpakken.
Stap 1
Je begint namelijk met het aanpassen van de pagina titels en alle meta beschrijvingen. Oftewel: onderzoek om daar de zoekwoorden terugkomen en in je pagina titel en je meta beschrijving. Vervolgens ga je uitzoeken wat het zoekwoord is en of het nog steeds het meest relevante zoekwoord is en waar de meeste mensen naar zoeken en ga je uitzoeken hoe je het zoekwoord beter kan laten terugkomen op die specifieke content pagina.
Stap 2
Zodra je alle huidige pagina’s geoptimaliseerd hebt, is het tijd om te gaan zorgen dat alle afbeeldingen een ALT-tag krijgen die aansluit bij het zoekwoord dat je per pagina gebruikt. Hierdoor worden je foto’s ook beter vindbaar. Als laatste is het belangrijk dat je aan de slag gaat met de interne linkstructuur. Dit klinkt misschien ingewikkeld, maar dat valt reuze mee. Het betekent dat je gaat kijken hoe je alle content op je website op een logische, maar vooral relevant manier met elkaar kunt verbinden.
Schijf je bijvoorbeeld over pensioen opbouwen en deel je daar een aantal pensioen aanbieders waar je pensioen kan opbouwen? Dan is het handig om ook te linken naar de artikelen waar je schrijft over die specifieke pensioen aanbieder. Zo zorg je ervoor dat je bezoeker op een relevante manier meer informatie kan krijgen over het onderwerp.
Linkbuilding
De volgende stap is aan de slag gaan met linkbuilding. Dit betekent dat je op andere, relevante websites een link gaat plaatsen naar jouw website. Belangrijk is dat die andere website een hogere autoriteit (url waarde) heeft dan jouw eigen website, zodat je op die manier bouwt aan een betere waarde van jouw eigen website en dus url. Want als Google of een andere zoekmachine ziet dat er veel naar jouw website wordt gelinkt, ziet Google dit als iets positiefs. Zo van: dit lijkt een belangrijke website die moeten we hoger plaatsen in de zoekmachines.
Belangrijk als je hiermee aan de slag gaat, is dat het een never ending story is. Je moet hier altijd aanwerken op een zo natuurlijk mogelijke manier. Dus niet in een keer 50 links naar je website plaatsen, want dat wordt opgemerkt. Je moet het op een hele laagdrempelige manier doen en op een duurzame manier bouwen aan een sterk linkbuilding profiel
Het technisch gedeelte
Het technisch gedeelte is minstens zo belangrijk als je de vindbaarheid van je website wilt verbeteren. Maar wat valt er onder het technisch gedeelte van je website? Het bevat onder andere het versnellen van je website. Zodat bezoekers direct de website kunnen bekijken als ze hem zoeken. Het gaat om milliseconden, maar een snelle laadtijd van je website is van levensbelang.
Daarnaast kunnen teveel grote afbeeldingen funest zijn voor de website snelheid. Het is daarom belangrijk om de afbeeldingen op je website te verkleinen, zodat je website minder ‘zwaar’ wordt. Daarnaast zijn er nog een aantal andere technische zaken die van invloed kunnen zijn op het succes van jouw website. Denk daarbij aan het verminderen van javascript, waardoor hij ook sneller laadt.
Conclusie
Het is van levensbelang dat je website goed gevonden wordt in de zoekmachines en dat het niet over een nacht ijs gaat. Daarnaast is het een continu proces waar je aan moet blijven werken. De aanhouder wint. De eerste resultaten zullen pas na een maand zichtbaar zijn, maar als je het goed doet, kan het heel veel traffic en dus (potentiële) klanten opleveren. En geloof me: dat wil je!