Als ondernemer kun je er niet zonder: een website, maar wat zijn nu kenmerken voor een goede website? Waar moet je opletten en waar kun je maar beter ver weg van blijven? In dit artikel vind je alle go’s en no go’s als het gaat om goede websites. Nieuwsgierig? Lees snel verder!
Inhoud
1. Mobile first
Websites moeten responsieve of zelfs specifiek voor mobiel ontworpen zijn. Waarom? Het gros van de mensen die je website bezoekt doet dan via een mobiel device. Dat betekent dat je daar rekening mee moet houden met de afloop van de pagina’s en eventueel een andere menustructuur voor de mobiele versie van je website.
2. Eenvoudig in gebruik
Een ander belangrijk kenmerk voor een goede website, is het UX-design. Ook wel bekend als de user experience. Hoe scrol je door de website? Is de opbouw logisch en is de website zoals op desktop als op mobiel fijn in gebruik? Als het een onhandige of onprettige website is, zullen mensen snel afhaken en dat moet je zien te voorkomen.
3. Prijzen vermelden
Als een potentiële klant je website bezoekt, wil die natuurlijk wel weten wat je aanbiedt qua diensten of wat je verkoopt, maar wat nog belangrijker is dat de prijzen vermeld staan. Ze willen natuurlijk wel direct weten wat het kost. De drempel om eerst te mailen wat het kost, is veel te hoog. Zorg dat je het vooral zo makkelijk mogelijk maakt voor de klant.
4. Het is je visitekaartje
Houd in je achterhoofd dat je website het visitekaartje is. Dit is de eerste (online) indruk die je een klant kunt geven. Daarom is het extra belangrijk dat je website er tiptop in orde is. Investeer in een webdesign bureau die een mooie website kan maken en kies voor een fijn CMS-systeem waar je je website op kan blijven door ontwikkelen. Je kunt ervoor kiezen om een wordpress website laten maken via een bureau dat er verstand van heeft en iets moois bouwt.
5. Sluit aan bij je doelgroep
Een ander belangrijk kenmerk van een goede website voor jou als ondernemer, is het feit dat de website aansluit bij jouw doelgroep. Richt je je op een jonge of juist een meer oudere doelgroep? Welke tone-of-voice gebruik je? Ook moet je daar rekening mee houden qua design. Kies voor een veilige optie of ga je voor een hippe outstanding website?
6. Goede vindbaarheid
Niet geheel onbelangrijk: de vindbaarheid van de website. Je wilt per slot van rekening wel dat potentiële klanten je website goed kunnen. Door aan de slag te gaan met de SEO van je website en te zorgen dat je alle on-site elementen goed ingevuld hebt, zorg je dat je website naar boven komt als potentiële klanten op zoek zijn naar de diensten of producten die jij aanbiedt.
Uiteraard is het ook belangrijk dat je zorgt voor een veilige website en dat je genoeg contactopties aanbiedt, zodat mensen eenvoudig contact met je op kunnen nemen.