ondernemen-als-een-baas-def
fast-forward

Webshop beginnen in kleding? Hier moet je rekening mee houden

Droom je ervan om een webshop beginnen in kleding? Dan zijn er een aantal zaken waar je als startende ondernemer rekening mee moet houden. Er is veel concurrentie en het is niet eenvoudig marktaandeel te winnen. Een goede voorbereiding is vereist. Daarom vind je hieronder een overzicht van stappen waar je rekening mee moet houden als je een webshop in kleding wilt beginnen. 

1. Kies een niche

Stel jezelf de vraag: wat voor een kleding wil je verkopen? Ga je je richten op een specifieke doelgroep? Bijvoorbeeld tieners? Of kies je voor bijvoorbeeld de verkoop van enkel duurzame kleding? Als je voor een niche kiest, is het belangrijk dat je iets kiest waar jij affiniteit mee hebt. Zo maak je het voor jezelf niet alleen leuker, maar ook makkelijker. 

Ook is het belangrijk dat je marktonderzoek doet. Als je je namelijk gaat richten op een niche waar de concurrentie enorm is, maak je het jezelf alleen maar lastiger. 

2. Verzendopties en verzenddozen

Verzenddozen heb je nodig voor het versturen van je pakketjes. Verzendkosten beschermen de kleding tijdens het transport, maar dragen ook bij aan een positieve klantervaring. Zeker als je net een webshop start in kleding, zijn de kleine dingen die ervoor zorgen dat een klant tevreden is. Denk aan een mooie verzenddozen, een handgeschreven kaartje of een klein extraatje wat de klant niet verwacht. Schrijf er altijd bij dat je het leuk vindt dat klanten je taggen op Instagram. Een simpele manier om meer zichtbaarheid te creëren op Instagram. 

Bedenk van tevoren met welke verzendpartner je wil samenwerken. Kies je voor PostNLDHL of een andere aanbieder?

3. Beeldmateriaal en productomschrijvingen

Beeld zegt meer dan 1000 woorden. Een uitdrukking die heel belangrijk is als je een webshop in kleding runt. Je hebt visueel aantrekkelijke beelden nodig. Het moet voor de klant heel duidelijk zijn hoe de kleding eruit ziet en hoe het valt. Met goede productfoto’s overtuig je de klant om het kledingstuk te kopen. En daarnaast geldt: hoe beter je productfoto’s, hoe minder retouren je krijgt. Dit hangt deels samen met de productomschrijving. Deze moet ook zo duidelijk mogelijk zijn. Met daarin alle details over het kledingstuk. 

Tip: huur een fotograaf die mooie foto’s kan maken en misschien zelfs een videograaf om video’s te maken. Dit is een investering, maar het levert je uiteindelijk meer verkopen op.  

4. Vindbaarheid van je webshop & online marketing

Als je een webshop in kleding start, is de vindbaarheid van je webshop cruciaal. Op die manier zet je je webshop in de kijker bij potentiële klanten. SEO is een lange termijnstrategie. Het duurt even voor je webshop opgenomen wordt in het algoritme van zoekmachines. Maar uiteindelijk geldt: hoe beter je je SEO ingeregeld hebt, hoe meer bezoekers je naar je website trekt. 

Daarnaast is online marketing ook belangrijk. Denk daarbij aan social mediacampagnes en e-mail marketing. Hier kun je op relatief korte termijn al stappen zetten en zorgen dat potentiële klanten je webshop vinden en natuurlijk bestellingen plaatsen. 

5. Voorraadbeheer en logistiek

Goed voorraadbeheer zorgt ervoor dat je weet hoeveel kleding je in huis hebt en het voorkomt dat je te maken krijgt met over- of onder voorraad. Ook is het eenvoudiger om bestellingen te verwerken. 

Daarnaast heb je te maken met het logistieke proces. Je moet ervoor zorgen dat de kleding uiteindelijk bij de klant terechtkomt. Je kan dit proces uitbesteden of zelf doen totdat je op een punt komt dat het te veel wordt. 

6. Gebruik een betrouwbaar e-commerce platform

Als je een webshop in kleding wilt starten, is een e-commerce platform de basis. De webshop moet gebruiksvriendelijk zijn, snel, maar ook goed vindbaar in de zoekmachines om zo potentiële klanten aan te trekken. Ook heb je een veilige betaalomgeving nodig, zodat klanten eenvoudig een bestelling kunnen plaatsen.  

E-commerce platformen die handig in gebruik zijn, zijn WooCommerce en Shopify.

Kassasysteem

Heb je de droom om ook een fysieke winkel te beginnen? Dan heb je een kassasysteem nodig. Er bestaan diverse kassasystemen, een daarvan is die van SW Retail. Ook als enkel een webshop wilt gaan runnen, heb je een kassasysteem nodig. Klanten moeten hun bestelling natuurlijk wel online kunnen afrekenen.

7. Retourbeleid

Als je een webshop in kleding start, moet je rekening houden met retouren. Dit is onvermijdelijk. Zorg ervoor dat je goed nadenkt over het retourbeleid. Een duidelijk retourbeleid zorgt voor een hogere klanttevredenheid. En klanttevredenheid en dus goede reviews zijn cruciaal als je net start met je webshop. 

8. Klantenservice

Een goede klantenservice helpt je om klanten te houden. Ook zorgen tevreden klanten voor mond-tot-mondreclame. Klant is koning. Dat betekent dat klanten snel geholpen willen worden als ze een vraag of klacht hebben. Overweeg om bijvoorbeeld een klantenservice op te zetten via Whatsapp business of via een live chat en beantwoord de vragen zo snel als mogelijk. Dit zorgt ervoor dat je meer tevreden klanten krijgt en uiteindelijk meer geld verdient met je webshop

Conclusie

Als je een webshop in kleding wil starten, zijn er diverse dingen waar je rekening mee moet houden. Een goed, doordacht plan is het halve werk. Laat je ook niet tegenhouden als je een paar keer te maken hebt gehad met een tegenslag. Dat hoort bij ondernemen. De ondernemers die door blijven gaan en een doel voor ogen hebben, maken het uiteindelijk. 

Deel deze blog:
Misschien vind je dit ook interessant:
Opleidingen en cursussen voor sociale zorg: een must-have!
In de huidige samenleving is de behoefte aan goed opgeleide sociale zorgverleners groter dan ooit. Deze professionals spelen een cruciale rol in het ondersteunen van...
Verschil tussen de Zebra ZD421D en de ZD220D
De Zebra ZD421D en de ZD220D zijn populaire labelprinters die ieder verschillende voordelen bieden. De Zebra ZD421D staat bekend om zijn veelzijdigheid en verbeterde functies...
Volledige ontzorging in verduurzaming
Onze missie draait om een ambitieus en duurzaam doel: het decimeren van de CO2-uitstoot van het bedrijfsleven. Om dat doel te bereiken, moeten we zakelijke...

NIETS MISSEN? SCHRIJF JE IN VOOR DE NIEUWSBRIEF