ondernemen-als-een-baas-def
fast-forward

Mijn zakelijke kosten als ondernemer

Als ondernemer heb je te maken met zakelijke kosten. Voor de ene ondernemer zijn deze zakelijke kosten hoger dan de andere. Dat heeft te maken met het feit of je spullen moet inkopen, een groot pand moet huren of veel geld kwijt bent aan randzaken. In mijn geval zijn mijn zakelijke kosten als ondernemer te overzien. Mits ik niet elk kwartaal met een businesscoach werk. 😉 

Multipotentialist

Mijn werkzaamheden zijn divers. Dat betekent dat er geen overkoepelende naam bestaat voor mijn ‘baan’. Ik ben zoals dat zo mooi gezegd wordt een multipotentialist. Oftewel: ik ben iemand met meerdere passies en vaardigheden. Dat zie je ook terug in mijn werkzaamheden als ondernemer. 

Ik ben eigenaar van Ondernemen als een baas, ik ben werkzaam als online marketeer, daarnaast ben ik eigenaar van een Pinterest Marketing bureau en ik heb twee e-books geschreven over persoonlijke financiën en over Pinterest marketing. Daarnaast heb ik meerdere side hustles waar ik geld mee verdien. Doordat ik mijn werkzaamheden grotendeels online kan uitvoeren en geen spullen hoef in te kopen, zijn mijn zakelijke kosten als ondernemer niet zo hoog. 

Vaste lasten

Uiteraard heb ik als ondernemer wel te maken met een aantal vaste kosten die elke maand terugkomen. 

  • Huur van mijn kantoor 

Hoewel ik de huur van mijn kantoor opgezegd heb vanwege mijn verhuizing naar Barcelona (hier lees je hoe en wat), is dat tot deze maand één van mijn zakelijke kosten. Zodra ik straks in Barcelona ben, ga ik op zoek naar een co-workingspace waar ik elke maand kan werken. Dus dat betekent dat ik wederom vaste, zakelijke kosten heb voor de plek waar ik werk. Wel is het huren van een co-workingspace goedkoper dan het huren van een eigen kantoor. Hoera!

  • Persoonlijke ontwikkeling

Als ondernemer moet je jezelf blijven ontwikkelen. Anders loop je achter de feiten aan. Daarom geef ik veel geld uit aan mijn persoonlijke ontwikkeling. De afgelopen drie maanden heb ik een business coach ingehuurd voor een 1-op-1 traject van drie maanden. Een riB uit mijn lijf, maar het was het waard. 

  • Hosting- en website kosten

Als multipotentialist heb ik meerdere websites, beheer ik een shitload aan domeinnamen (want hallo ideeën) en heb ik meerdere hosting pakketten voor mijn websites. Dit zijn zakelijke kosten als ondernemer waar ik niet zonder kan. 

  • Telefoon en internet

Voor al mijn werkzaamheden heb ik internet nodig en een telefoon. Eerlijk is eerlijk: zonder deze ingrediënten kan ik niet werken. Daarom heb ik toen ik mijn kantoor betrok een accesspoint gekocht, zodat ik ervan verzekerd was dat ik een goede internetverbinding had. Ik huur all-in; dat betekent dat de servicekosten zoals internet erbij inbegrepen zijn. 

Uiteraard komt het ook regelmatig voor dat ik thuis even de laptop erbij pak. Ook dan is het belangrijk dat ik een snelle internetverbinding heb. Gelukkig hebben we thuis glasvezel internet en kan ik zonder problemen videobellen met klanten. Wil je ook weten of er glasvezel bij jou in de buurt beschikbaar is, doe dan de glasvezel check. Ik hoop overigens dat ik in Spanje net zo snel internet ga vinden als hier in Nederland, maar ik weet eigenlijk niet of ze daar al zo ver zijn met die ontwikkelingen…;-)

Een andere zakelijke kostenpost als ondernemer is mijn telefoon. Ik bel regelmatig met klanten of potentiële klanten, dus een fijne telefoon is een must en daar betaal ik graag voor. 

  • Overige zakelijke kosten

Naast alle bovengenoemde zakelijke kosten als ondernemer, heb ik ook te maken met overige kosten. Denk aan de kosten voor mijn zakelijke rekening, kosten voor mijn mail, kosten voor mijn personeel, advertentie kosten en overige online marketing kosten en reiskosten. Alhoewel zijn die de laatste tijd niet meer zo hoog. 

Conclusie

Ook al ben ik als ondernemer flexibel en heb ik weinig echte vaste lasten, toch betaal ik al snel zo’n €1000,- per maand aan vaste lasten. Een beetje afhankelijk hoeveel geld ik uitgeef aan persoonlijke ontwikkeling en online marketing. Als je ook nog spullen moet inkopen of een leger aan personeel hebt, zijn je zakelijke kosten als ondernemer hoger, maar dan is je omzet en dus winst ook een stuk hoger. 😉

Deel deze blog:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit ook interessant:
Verhuur je woning slim: tips voor een soepele verhuur ervaring
Het verhuren van je woning of appartement kan een spannende onderneming zijn, vol met potentiële voordelen, maar ook uitdagingen. Of je nu extra inkomsten wilt...
Hoe regel je een hypotheek als zzp'er?
Het verkrijgen van een hypotheek kan al ingewikkeld zijn, maar voor zzp’ers komt er vaak nog meer bij kijken. Veel banken zien zzp’ers namelijk als...
Eindejaarsgeschenk_ wat te kiezen?-3
Het einde van het jaar nadert snel, en daarmee komt de vraag: welk eindejaarsgeschenk kies je voor je medewerkers, klanten of zakenrelaties? Het juiste geschenk...

NIETS MISSEN? SCHRIJF JE IN VOOR DE NIEUWSBRIEF